Temat dnia: W ŚWIECIE BAJEK
Cele:
- Rozwijanie procesów myślowych, porównywania i dokonywania uogólnień,
- Kształcenie umiejętności właściwego podawania tytułu bajki na podstawie ilustracji lub przedmiotu, który kojarzy się z bajką,
- Rozwijanie zamiłowań dzieci do poezji,
- Wyzwalanie radości z umiejętności rozwiązywania zagadek.
Zabawy i ćwiczenia poranne .
- „Pajace” – zabawa ruchowa z elementem podskoku. Dziecko naśladuje podskoki pajaca.
- „Kubuś Puchatek i pszczoły” – zabawa ruchowa bieżna. Dziecko porusza się po sali naśladując latanie pszczół, na hasło: „idzie Kubuś” przykuca.
- „Wiatraczki” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Dziecko obraca się wokół własnej osi, na klaśnięcie w dłonie zatrzymuje się i staje na jednej nodze, na dwa klaśnięcia staje na dwóch nogach na baczność.
Słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej pod tytułem „Baje, bajki, bajeczki…”.
Baje, bajki, bajeczki
zniknęły z mojej książeczki.
choć nadeszła pora snu.
W hamaku śpi gdzieś Śpiąca Królewna,
za wieszak służy Pinokio z drewna,
Wilk, co zjadł w bajce małe koźlęta
teraz ogonem tuli pisklęta…
Baje, bajki, bajeczki
wracajcie do mej książeczki.
Zanim doliczę do stu,
bo bez was smutno mi tu.
Co ten Kot w Butach robi w mej szafie,
tego zrozumieć wciąż nie potrafię,
i nie wiem czemu, tak po kryjomu,
postacie z bajek uciekły z domu.
Baje, bajki, bajeczki
wróćcie już do mej książeczki,
ukołyszcie mnie do snu
bo bez was smutno mi tu.
Joanna Myślińska
Rozmowa na temat bajek występujących w wierszu
„Jaka to bajka?”- zagadki o bajkach, które dzieci znają i lubią. Rozpoznawanie bajek na podstawie usłyszanego fragmentu. Dzieci słuchają bardzo krótkie fragmenty znanych bajek (Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia, Kot w butach, Calineczka …). Mają powiedzieć jaki jest tytuł bajki.
Rozwiązywanie zagadek słownych Iwony Mojsak i Joanny Myślińskiej.
- Ta na wpół – panna i na wpół – rybka na lądzie tańczy, w wodzie jest szybka. (Mała Syrenka)
- Chłopiec – kukiełka, z drewnianym nosem, który się martwi Dżepetta losem. (Pinokio)
- Piękna królewna, co w lesie mieszka wraz z krasnalami to przecież… (Śnieżka)
- Dostał kapelusz ten kot zuchwały i piękne buty, lecz nie sandały. (Kot w butach)
- Choć nie była śpiochem wcale, sto lat spała doskonale. (Śpiąca królewna)
- W jakiej to bajce, czy ktoś to wie, dziewczę w czerwieni wciąż chodzić chce? (Czerwony Kapturek)
- W której bajeczce, zgadnijcie dzieci, ozdobny dywan po niebie leci? (Latający dywan)Panna ta mieszka na dnie orzeszka, lecz choć tak mała, śliczna jest cała. (Calineczka)W lesie dzieci się zgubiły i polankę zobaczyły, gdzie z piernika stała chatka. Czy zbyt trudna to zagadka? (Jaś i Małgosia)
- W jednej z mych baśni, w lodowym kraju, dziewczę wołało: Gdzie jesteś, Kaju? a Biała Pani w śnieżnej zamieci rozdzielić chciała na zawsze dzieci. (Królowa Śniegu)
Wysłuchanie piosenki – dziecko po wysłuchaniu próbuje wymienić znane postacie, które występują w piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=yFcvIKAnFZE
https://www.youtube.com/watch?v=L2PQj85PYDY
„Królewna Śnieżka” – słuchanie baśni https://www.youtube.com/watch?v=zAFJApE9X6o
- Wdrażanie do uważnego słuchania baśni. Zwrócenie uwagi, że wygląd nie jest najważniejszy w życiu i że nie należy chwalić się
bogactwem.
Królewna Śnieżka puzzle – dziecko koloruje obrazek (link poniżej) , następnie rozcina na kilka części i składa obrazek w całość.
https://www.e-kolorowanki.eu/ksiezniczki/kolorowanka-ksiezniczki-13/
You must be logged in to post a comment.